Математичні ігри
Логічні вправи і завдання у навчанні дітей математики
У дошкільному
віці з метою розвитку мислення дітей використовують різні види нескладних
логічних завдань і вправ. Це завдання на знаходження пропущеної фігури,
продовження ряду фігур, знаків, на пошук чисел, задачі типу матричних, на пошук
відсутньої в ряду фігури (знаходження закономірностей, що лежать в основі
вибору цієї фігури) та ін, наприклад:
Яка з
геометричних фігур тут зайва і чому? (Мал. 1.)

Рис.1
- Знайди і покажи на кресленні 5 трикутників і 1 чотирикутник. (Мал. 2.)

Рис.2
- Яке число треба поставити в порожню клітину? (Мал. 3.)

Рис.3
Призначення
логічних завдань і вправ полягає в активізації розумової діяльності хлопців, у
пожвавленні процесу навчання. Застосовуються вони як на заняттях, так і в повсякденному
житті дітей. У ході заняття в старших групах вони використовуються в якості
"розумової гімнастики" на початку заняття або прийому, спрямованого
на виконання конкретного програмної завдання навчання (формування кількісних,
просторових уявлень).
У роботі з
дітьми 5-6 років використовуються прості логічні вправи та завдання з
метою розвитку у них вміння здійснювати послідовні розумові дії: аналізувати,
порівнювати, узагальнювати за ознакою, цілеспрямовано думати. Ці завдання
наочно представлені у вигляді креслення, малюнка, ілюстровані предметами. Діти,
вирішуючи їх, в ході пошуків відповіді можуть підбирати відсутні фігури, міняти
їх місцями, перекладати предмети і т. д. Практичні дії полегшують рішення
задачі, роблять його більш переконливим і доказовим.
Послідовність виконання
вправ:
- Чим відрізняється одна картинка від іншої? На основі зорового зіставлення треба знайти кілька відмінностей (рис. 4).

Рис.4
- Знайди 2 однакових предмета. Розглянувши та порівнявши предмети, треба знайти фігури, однакові за кольором, формою, розміром та іншими характерними ознаками (рис. 5 і 6).

Рис.5

Рис.6
- Яка фігура тут зайва і чому? На основі зорового аналізу, зіставлення треба знайти предмет, який не повинен бути поміщений на таблиці, та обгрунтувати вибір (рис. 7 і 8).

Рис.7

Рис.8
- Лабіринти. На основі зорового простеження ходів, ліній треба відшукати потрібний предмет, вихід і т.д. (Рис. 9 і 10).

Рис.9

Рис.10
- Продовжити ряд зображень. Вловивши закономірність в проходженні предметів, треба продовжити ряд (рис. 11).

Рис.11
На основі порівняння виявити закономірність у
розташуванні фігур, замість знака питання помістити потрібну фігуру (мал.
12).

Рис.
12
Крім зазначених, можна використовувати інші
нескладні логічні вправи, запозичуючи їх з дитячих періодичних видань
("Веселі картинки", "Іскорка", "Мурзилка" та ін.)
Вихователь може сам складати логічні вправи, виходячи з конкретних завдань
навчання дітей на заняттях: закріплення уявлень про геометричні фігури, їх
відмітних ознаках, розмірних співвідношеннях предметів і т. д.

Рис.13
Розвитку
логічного мислення, кмітливості та кмітливості сприяє навчання дітей 5-6 років
розв'язування логічних задач на пошук відсутніх в ряду фігур. Як
правило, вони наочно представлені трьома горизонтальними і вертикальними
рядами: це можуть бути геометричні і сюжетні фігури, зображення предметів. У
кожному ряду по 3 фігури, що відрізняються одна від іншої кількома ознаками.
Так, в задачі, представленої на малюнку 13, фігура, що нагадує футболіста,
відрізняється від іншої фігури формою голови, ніг, м'яча, положенням рук. Ці
ознаки повторюються і в постатях другого ряду. У кожному ряду є фігура
футболіста з круглої, овальної і квадратною головою, круглим, овальним,
квадратним м'ячем, з ногами у формі квадрата, кола, ліній і руками, відведеними
в сторони, зігнутими в ліктях або витягнутими вперед. Ці предметні ознаки
лежать в основі знаходження відсутньої в третьому ряду фігури. У цьому завданню
не пропонуються фігури, з яких можна вибрати відсутню. Діти можуть замалювати
її крейдою на дошці і пояснити, чому саме її вважають відсутньої. Можна роздати
невеликі таблиці із зображеними фігурами (наочно представлену завдання) і
запропонувати намалювати відсутню фігуру чоловічка в порожній клітці - футболіст
з головою і м'ячем круглої форми, квадратними ногами і руками, розведеними в
сторони. Для успішного вирішення подібних завдань необхідно розвивати у дітей
вміння узагальнювати ряд або фігуру по виділених ознаками, зіставляти
узагальнені ознаки одного ряду з ознаками іншого. У процесі виконання цих
операцій і здійснюється пошук рішення задачі.
Немає коментарів:
Дописати коментар