Математика для дітей

Математичні ігри

Логічні вправи і завдання у навчанні дітей математики

У дошкільному віці з метою розвитку мислення дітей використовують різні види нескладних логічних завдань і вправ. Це завдання на знаходження пропущеної фігури, продовження ряду фігур, знаків, на пошук чисел, задачі типу матричних, на пошук відсутньої в ряду фігури (знаходження закономірностей, що лежать в основі вибору цієї фігури) та ін, наприклад: 
Яка з геометричних фігур тут зайва і чому? (Мал. 1.) 

Рис.1
  1. Знайди і покажи на кресленні 5 трикутників і 1 чотирикутник. (Мал. 2.) 


Рис.2
  1. Яке число треба поставити в порожню клітину? (Мал. 3.) 


Рис.3
Призначення логічних завдань і вправ полягає в активізації розумової діяльності хлопців, у пожвавленні процесу навчання. Застосовуються вони як на заняттях, так і в повсякденному житті дітей. У ході заняття в старших групах вони використовуються в якості "розумової гімнастики" на початку заняття або прийому, спрямованого на виконання конкретного програмної завдання навчання (формування кількісних, просторових уявлень). 
У роботі з дітьми 5-6 років використовуються прості логічні вправи та завдання з метою розвитку у них вміння здійснювати послідовні розумові дії: аналізувати, порівнювати, узагальнювати за ознакою, цілеспрямовано думати. Ці завдання наочно представлені у вигляді креслення, малюнка, ілюстровані предметами. Діти, вирішуючи їх, в ході пошуків відповіді можуть підбирати відсутні фігури, міняти їх місцями, перекладати предмети і т. д. Практичні дії полегшують рішення задачі, роблять його більш переконливим і доказовим. 

Послідовність виконання вправ: 
  1. Чим відрізняється одна картинка від іншої? На основі зорового зіставлення треба знайти кілька відмінностей (рис. 4). 


Рис.4
  1. Знайди 2 однакових предмета. Розглянувши та порівнявши предмети, треба знайти фігури, однакові за кольором, формою, розміром та іншими характерними ознаками (рис. 5 і 6). 


Рис.5

Рис.6
  1. Яка фігура тут зайва і чому? На основі зорового аналізу, зіставлення треба знайти предмет, який не повинен бути поміщений на таблиці, та обгрунтувати вибір (рис. 7 і 8). 


Рис.7

Рис.8
  1. Лабіринти. На основі зорового простеження ходів, ліній треба відшукати потрібний предмет, вихід і т.д. (Рис. 9 і 10). 


Рис.9

Рис.10
  1. Продовжити ряд зображень. Вловивши закономірність в проходженні предметів, треба продовжити ряд (рис. 11). 


Рис.11

На основі порівняння виявити закономірність у розташуванні фігур, замість знака питання помістити потрібну фігуру (мал. 12). 
Рис. 12

Крім зазначених, можна використовувати інші нескладні логічні вправи, запозичуючи їх з дитячих періодичних видань ("Веселі картинки", "Іскорка", "Мурзилка" та ін.) Вихователь може сам складати логічні вправи, виходячи з конкретних завдань навчання дітей на заняттях: закріплення уявлень про геометричні фігури, їх відмітних ознаках, розмірних співвідношеннях предметів і т. д. 

 
Рис.13
Розвитку логічного мислення, кмітливості та кмітливості сприяє навчання дітей 5-6 років розв'язування логічних задач на пошук відсутніх в ряду фігур. Як правило, вони наочно представлені трьома горизонтальними і вертикальними рядами: це можуть бути геометричні і сюжетні фігури, зображення предметів. У кожному ряду по 3 фігури, що відрізняються одна від іншої кількома ознаками. Так, в задачі, представленої на малюнку 13, фігура, що нагадує футболіста, відрізняється від іншої фігури формою голови, ніг, м'яча, положенням рук. Ці ознаки повторюються і в постатях другого ряду. У кожному ряду є фігура футболіста з круглої, овальної і квадратною головою, круглим, овальним, квадратним м'ячем, з ногами у формі квадрата, кола, ліній і руками, відведеними в сторони, зігнутими в ліктях або витягнутими вперед. Ці предметні ознаки лежать в основі знаходження відсутньої в третьому ряду фігури. У цьому завданню не пропонуються фігури, з яких можна вибрати відсутню. Діти можуть замалювати її крейдою на дошці і пояснити, чому саме її вважають відсутньої. Можна роздати невеликі таблиці із зображеними фігурами (наочно представлену завдання) і запропонувати намалювати відсутню фігуру чоловічка в порожній клітці - футболіст з головою і м'ячем круглої форми, квадратними ногами і руками, розведеними в сторони. Для успішного вирішення подібних завдань необхідно розвивати у дітей вміння узагальнювати ряд або фігуру по виділених ознаками, зіставляти узагальнені ознаки одного ряду з ознаками іншого. У процесі виконання цих операцій і здійснюється пошук рішення задачі. 

Немає коментарів:

Дописати коментар